page contents
 

Ako zvládať letné horúčavy?

Ako každé ročné obdobie, tak aj leto prichádza so svojou typickou povahou. Horúce a rušné obdobie ohňa prirodzene zvyšuje horúčavu v tele každého človeka. Leto organizmus vyčerpáva a pre veľa jedincov je práve leto najťažším ročným obdobím. Naučte sa, ako zvládať letné horúčavy s ľahkosťou. V článku nájdete mnoho zaujímavých a hlavne chutných tipov, ktoré si určite obľúbite.


V lete sa dostáva do nerovnováhy Pitta


Každý človek má individuálnu konštitúciu s rôznym pomerom dóš. V organizme majú dóše svoju úlohu - Váta je energiou pohybu, Pitta je energiou premeny a Kapha je energiou štruktúry, spájania. Každá dóša prevláda aj v určitej časti dňa a v určitom ročnom období. Jeseň a skorá zima sa považujú za sezónu Váta. Kapha sa objavuje v druhej polovici zimy a trvá do jari. V lete prichádza na rad Pitta, tá trvá do jesene a celý kolobeh sa opäť opakuje.


Bez ohľadu na to, aký typ dóše máte v konštitúcii, vás bude v každom ročnom období ovplyvňovať prevládajúca dóša. Preto sa v lete dostáva do nerovnováhy Pitta. Podľa ajurvédy sú vlastnosti leta horúce, ostré a prenikavé. Nerovnováha spojená s Pittou prináša úpaly, návaly horúčavy, vyčerpanie, zápaly, akné či hnačky. Emocionálne sa nadmerná Pitta môže prejaviť vo forme hnevu, žiarlivosti a netrpezlivosti.

Jedlo má oveľa väčší vplyv, ako si myslíte


Jedlo môže mať oveľa väčší vplyv na ochladenie tela, než si myslíte. Pittu všeobecne harmonizujú sladké, horké a zvieravé jedlá.


Potraviny so sladkou chuťou harmonizujúce Pittu

  • Ryža

  • Mlieko

  • Maslo a ghee

  • Hrozno

  • Ananás

  • Melóny

  • Čerešne

  • Hrušky

  • Mango

Potraviny s horkou chuťou harmonizujúce Pittu

  • Brokolica

  • Karfiol

  • Zelené fazuľky

  • Hrášok

  • Listová zelenina (okrem špenátu)

  • Cuketa

  • Špargľa

Potraviny so zvieravou chuťou harmonizujúce Pittu

  • Jablká

  • Granátové jablko

  • Strukoviny - najmä mungo a cícer

  • Brusnice

  • Artičoky

Korenie harmonizujúce Pittu

  • Kôpor - výborne sa hodí na strukoviny

  • Fenikel - výborne sa hodí do cukiet

  • Mäta - výborne sa hodí k melónu

  • Kardamón - výborne sa hodí k ryži

  • Koriander - výborne sa hodí do všetkých hlavných jedál

Potraviny, ktoré dostávajú Pittu do nerovnováhy

  • Vyhýbajte sa soli, dráždivému koreniu, octu, cibuli a cesnaku, ktoré povzbudzujú teplo v tele.

  • Minimalizujte zeleninu s ohrievajúcimi vlastnosťami, ako sú paradajky, papriky, feferónky, reďkovky a špenát.

  • Rozhodne sa vyhýbajte pálivým koreninám, ako je sušený zázvor, kajenské a horčičné semienko.

  • Znížte príjem kyslých jedál, ako sú citrusy, kyslé jogurty, cmary a kyslá smotana.

Chutné letné tipy od Školy ajurvédy


Mangové Lasí


Mangové Lasí je indický letný nápoj spájajúci sladkosť manga s jemnosťou jogurtu. Očistené mango stačí zmixovať s jogurtom, štipkou kardamónu a podľa potreby zriediť vodou alebo čerstvým mliekom. Všeobecne sa používa 1 šálka manga, 1 šálka jogurtu a ½ šálky vody / mlieka. Recept je možné prispôsobiť podľa svojej chuti, prípadne doladiť trstinovým cukrom.

Uhorková raita


Uhorková raita je chutný indický dip vytvorený z jogurtu, uhorky a byliniek. Dá sa pripraviť na veľa spôsobov, všeobecne sa používa jedna strúhaná uhorka rozmiešaná v 500g bieleho jogurtu. Na zlepšenie chuti sa pridáva 20g čerstvej nakrájanej mäty a koriandru.

Ružová voda


Ružové lupene sú veľmi chutné a ochladzujúce. Najčastejšie sa ruža predáva vo forme púčikov, známa odroda je ruža damašská. Ružová voda sa pripravuje zaliatím 2 púčikov ruží šálkou vody. Voda sa necháva schladiť na izbovú teplotu a môže sa piť po celý deň.

Cícer s kokosom


Cícer je spolu s mungo najpoužívanejšia letná strukovina. Dá sa pripraviť na veľa spôsobov - ako rizoto, ako hummus alebo ako strukovinová polievka. Mimoriadne chutný je uvarený cícer s kokosom, ktorý ma tiež ochladzujúce vlastnosti. Cícer je potrebné pred varením na celú noc namočiť. Na druhý treba vodu vyliať a uvariť ho do mäkka. Voda sa z cícera scedí, a opečie sa krátko na ghee so strúhaným kokosom. Cícer s kokosom sa pridáva ako pochúťka k ryži / zemiakom a uhorkovej raite.


Ďalšie rady, ako zvládať letné horúčavy

  • Krátka prechádzka pri východe slnka stimuluje Sadhaka Pittu - jedna z piatich subdóš Pitty, ktorá je podľa ajurvédy stimulátor nálady podobný serotonínu a melatonínu a podporuje kreativitu a radosť. Slnečné svetlo tiež pomáha stimulovať v tele produkciu vitamínu D - vitamínu rozpustného v tukoch, ktorý hrá dôležitú úlohu pri vstrebávaní vápnika, čo vedie k silnejším kostiam.

  • Používajte éterické oleje ako jazmín, santalové drevo a ruža, ktoré vám pomôžu upokojiť nadmerne aktívny nervový systém. Aplikujte niekoľko kvapiek na tretie oko, hrdlo a pupok.

  • Noste ľahké a priedušné oblečenie z prírodných vlákien, ako je bavlna, ľan či surový hodváb. Uprednostňujte chladné farby v odtieni bielej, šedej, modrej, fialovej a zelenej, ktoré pomáhajú pôsobiť proti teplu.

  • Cvičte ráno pred 10:00 alebo večer po 19:00, keď je deň prirodzene chladnejší.

  • Vynechajte drsné ošetrenie pleti, ako sú napríklad peelingy. Používajte radšej len kokosový olej na pleť i na vlasy, aby ste zaistili potrebnú vlhkosť. Na nedokonalosti pleti výborne pomáha neemový olejček.

  • Doplnky stravy vhodné na leto sú najmä Amalaki, Guduči, Neem, Karela.



Naučiť sa žiť s rytmami prírody vie zmeniť život v obrovskej miere. Chcete sa naučiť variť podľa ajurvédy? Prečítajte si zaujímavý článok - Rýchlokurz varenia podľa ajurvédy.



Kategórie
Najnovšie články
Darčeková poukážka Ajurvéda a základy
DARČEKOVÁ POUKÁŽKA NA ONLINE KURZ Š
​Štúdium ajurvédy
shutterstock_621585167-small.jpg
Nájdete nás na:
  • Facebook Basic Square
  • YouTube Social  Icon
  • Instagram Social Icon