page contents
 

Ajurvédsky sprievodca letom

V ajurvéde nazývame leto - Pitta sezóna. V lete je dôležité, aby sme našli overené spôsoby, ako si vychutnať teplo a zároveň sa vyhnúť nežiaducim účinkom prebytočnej ohnivej energie Pitta. Ajurvédsky sprievodca letom vás naučí, ako vyťažiť z leta čo najviac a vyhnúť sa typickým letným problémom.


Udržujte svoju myseľ v pohode


Najmä v letnom období je dôležité vedome sa snažiť obmedziť množstvo stimulácie, ktorej sme denne vystavení. Nadbytok Pitty v mysli môže viesť k podráždenosti, súťaživosti, egoizmu, závisti, vznetlivosti a hnevu. Počas horúcich letných mesiacov je dôležité zachovať si pocit ľahkosti a hravosti. Venujte veľkú pozornosť emóciám a snažte sa obmedziť kritické a odsudzujúce myšlienky. Povzbudzujte a rozvíjajte trpezlivosť a pozitivitu. Určite si vo svojom rozvrhu vyhraďte čas na odpočinok a meditáciu, ktorú môžete prehĺbiť použitím ochladzujúcich esenciálnych olejčekov ako je jazmín, levanduľa, ruža či santalové drevo. Viac o kvalite mysle si môžete prečítať v zaujímavom článku: 3 kvality mysle Sattva, Radžas a Tamas.


Oddychujte, oddychujte a ešte raz oddychujte


V lete máme často tendenciu konať veľmi rýchlo. Svoje dni zaplníme až po okraj, pričom nám ostane veľmi málo času na oddych. Ak v tele stúpa Pitta, môže to viesť k horúčke, zápalom, nadmernému poteniu, akné, predčasnému šediveniu/plešateniu, páleniu záhy, začervenaniu, prekysleniu, strate chuti do jedla či hnačke. Pretože Pittu zhoršuje teplo, je najlepšie ostať mimo poludňajšieho slnka a naplánovať si outdoorové aktivity skoro ráno alebo neskoro popoludní. Nezabudnite si vyhradiť relaxačný čas len pre seba. V lete noste ľahké, priedušné oblečenie vyrobené z prírodných vlákien, ako je bavlna alebo hodváb, a vo farbách, ako je biela, modrá alebo zelená, aby vás chladilo. Večer pred spaním si umyte a premasírujte chodidlá kokosovým olejom, aby ste uzemnili energiu a stiahli teplo.


Ochlaďte sa dychom


Ochladzujúci dych je veľmi účinným nástrojom na ochladenie tela, zníženie telesnej teploty a upokojenie Pitta-nevyrovnanej mysle. Jednoduché dychové cvičenia môžete vykonávať denne. Sú veľmi užitočné, ak sa cítite zavalení letnými horúčavami alebo cítite hnev. A aj keď žiadna z týchto nerovnováh nie je prítomná, dychové techniky vás udržia v rovnováhe počas celého leta.


Sítkárí pránajáma

  • Posaďte sa do pohodlnej polohy

  • Mierne otvorte ústa a jazyk majte tesne za zubami

  • Nadýchnite sa a nechajte vzduch prúdiť cez jazyk

  • Na konci nádychu posuňte jazyk späť do zatvorených úst

  • Vydýchnite nosom

Šítalí pránajáma

  • Posaďte sa do pohodlnej polohy

  • Zatočte strany jazyka dovnútra

  • Nechajte svoj skrútený jazyk von za perami

  • Nadýchnite sa cez stočený jazyk

  • Na konci nádychu posuňte jazyk do neutrálnej polohy a zatvorte ústa

  • Vydýchnite nosom

Šítalí aj Sítkárí sú úžasné klimatizácie v lete. Vyhnite sa im, ak máte nerovnováhu Váta alebo Kapha a všeobecne počas zimných mesiacov.



Letná diéta podľa ajurvédy


Pitta dóša je horúca, mastná a ostrá. V lete je preto je rozumné jesť potraviny s chladivými a upokojujúcimi vlastnosťami. Jedzte ľahké jedlá a menšie porcie, ktoré sú ľahko stráviteľné.


Potraviny so sladkou chuťou harmonizujúce Pittu

  • Ryža

  • Mlieko

  • Maslo a ghee

  • Hrozno

  • Ananás

  • Melóny

  • Čerešne

  • Hrušky

  • Mango

Potraviny s horkou chuťou harmonizujúce Pittu

  • Brokolica

  • Karfiol

  • Zelené fazuľky

  • Hrášok

  • Listová zelenina (okrem špenátu)

  • Cuketa

  • Špargľa

Potraviny so zvieravou chuťou harmonizujúce Pittu

  • Jablká

  • Granátové jablko

  • Strukoviny - najmä mungo a cícer

  • Brusnice

  • Artičoky

Korenie harmonizujúce Pittu

  • Kôpor - výborne sa hodí na strukoviny

  • Fenikel - výborne sa hodí do cukiet

  • Mäta - výborne sa hodí k melónu

  • Kardamón - výborne sa hodí k ryži alebo do kaší

  • Koriander - výborne sa hodí do všetkých hlavných jedál

Potraviny, ktoré dostávajú Pittu do nerovnováhy

  • Vyhýbajte sa soli, dráždivému koreniu, octu, cibuli a cesnaku, ktoré povzbudzujú teplo v tele.

  • Minimalizujte zeleninu s ohrievajúcimi vlastnosťami, ako sú paradajky, papriky, feferóny, reďkovky a špenát.

  • Rozhodne sa vyhýbajte pálivým koreninám, ako je sušený zázvor, kajenské korenie a horčičné semienko.

  • Znížte príjem kyslých jedál, ako sú citrusy, kyslé jogurty, cmary a kyslá smotana.


Využite chladivú energiu mesiaca


Mesiac predstavuje ženský, lunárny alebo jinový aspekt vesmíru. Jeho energia je chladivá, upokojujúca, pasívna a vyživujúca. Niet divu, že sa objavuje počas noci, keď je určený na to, aby sa celý život obrátil dovnútra a pomohol stráviť všetky denné „aktivity“. V lete veľmi prospieva akýkoľvek kúpeľ za mesačného svitu. Rovnako môžete využiť vodu nabitú počas splnu. Umiestnite medený pohár alebo medenú fľašu s vodou na miesto, kde svieti mesiac a nechajte nabiť cez noc. Potom vypite ráno nalačno. Dávajte si však pozor, aby ste z týchto rituálov neurobili ďalšiu „úlohu“, ktorú treba dokončiť. Toto môže byť tendencia mysle Pitta. Stretnite sa s priateľmi a nechajte spln dozrieť zábavou. Čo je samo o sebe liek pre Pittu.


Ak vás zaujíma viac zo sveta ajurvédy, nahliadnite do našej ponuky vzdelávania.



Kategórie
Najnovšie články
Darčeková poukážka Ajurvéda a základy
DARČEKOVÁ POUKÁŽKA NA ONLINE KURZ Š
​Štúdium ajurvédy
shutterstock_621585167-small.jpg
Nájdete nás na:
  • Facebook Basic Square
  • YouTube Social  Icon
  • Instagram Social Icon

Odoberajte novinky zo sveta ajurvédy: