page contents
 

Pitta si na jeseň vymieňa žezlo s Vátou - Ako sa pripraviť?

Upršaná a chladná jeseň je obdobie, kedy si v prírode Pitta vymieňa žezlo s Vátou. Vysoký vietor v prírode, čiže Váta prináša do tela únavu, nespavosť, bolesti kĺbov či zhoršenie trávenia. Pre väčšinu ľudí v našich zemepisných šírkach ide o jedno z najnáročnejších období. Ajurvédska medicína nám ponúka niekoľko účinných spôsobov, ako vyvážiť prebytok Váty a začať počas tohto obdobia prosperovať. Prečítajte si celý zaujímavý článok a dostaňte telo opäť do rovnováhy.


Ajurvéda počúva rytmy prírody


Keď prídete do kontaktu s ajurvédou, ako prvé budete počuť o troch princípoch, došách - Váta, Pitta, Kapha. Dóše vznikajú ako následok spojenia 5. živlov v rôznych kombináciách. Každý človek má individuálnu konštitúciu s rôznym pomerom dóš. V organizme majú dóše svoju úlohu - Váta je energiou pohybu, Pitta je energiou premeny a Kapha je energiou štruktúry, spájania.


Každá dóša prevláda aj v určitej časti dňa a v určitom ročnom období. Jeseň a skorá zima sa považujú za sezónu Váta. Kapha sa objavuje v druhej polovici zimy a trvá do jari. V lete prichádza na rad Pitta, tá trvá do jesene a celý kolobeh sa opäť opakuje. V ajurvédskej praxi je dôležité poznať rytmy prírody, vedieť sa s nimi pohybovať a prispôsobovať sa im.


Bez ohľadu na to, aký typ dóše máte v konštitúcii, vás bude v každom ročnom období ovplyvňovať prevládajúca dóša. Jeseň je obdobie, kedy si Pitta vymieňa žezlo s Vátou. Vysoký vietor v prírode prináša únavu, nespavosť, bolesti kĺbov či zhoršenie trávenia. Ajurvédska medicína ponúka niekoľko účinných spôsobov, ako vyvážiť prebytok Váty a začať počas tohto obdobia prosperovať.


Ako harmonizovať Váta dóšu?


Mnoho ľudí si neuvedomuje, že Váta sa rozladzuje aj s moderným životným štýlom. Časté cestovanie, jedenie suchých a studených potravín vo fastfoodoch, neustála duševná stimulácia či vykonávanie viac vecí naraz, to všetko zvyšuje Váta dóšu. Váta sa najviac vychyľuje na jeseň, pretože jeseň je obdobie, kedy dominujú v prírode prvky vzduchu a vetra. To je dôvodom, prečo bývame pri zmene ročného obdobia chorí. Čo v tomto prípade radí ajurvéda?


Ajurvéda ponúka dva spôsoby harmonizácie Váty:


  • Najprv je dôležité pochopiť vlastnosti potravín, ktoré ovplyvňujú dóše. Týmto poznaním budete presne vedieť po akých potravinách siahnuť a akým sa vyhnúť. Podrobné učenie vplyvu vlastností potravín na dóše učíme napríklad v kurze Ajurvédsky výživový poradca, ktorý otvárame 2-krát do roka.

  • Po druhé je dôležité si uvedomiť, že jedlo je najlepší liek. Jedlo poskytuje Pránu - životnú energiu. Správne jedlo nenahradia žiadne doplnky výživy. Preto sa zamerajte na jedenie vysoko kvalitných potravín, ktoré upokojujú Vátu.


Strava pre zvýšenú Vátu a na jeseň

  • Jedzte pravidelne tri jedlá denne, vrátane teplých a výživných raňajok (napr. obilné kaše alebo uvarené jablká a hrušky).

  • Počas dňa pite veľa teplých tekutín. Vyhnite sa ľadovým nápojom.

  • Prospešné sú potraviny sladkej, kyslej a slanej chuti.

  • Obilniny - pšenica, ryža, ovos.

  • Zelenina - prednosť má zelenina varená. Nevhodná je horká zelenina, napríklad brokolica.

  • Ovocie – vhodné je takmer všetko sladké a šťavnaté ovocie. Nevhodné sú surové jablká, brusnice a sušené ovocie.

  • Mliečne výrobky - mlieko a mliečne výrobky sú hlavným harmonizátorom Váty. Pohár teplého mlieka pred spaním s kardamónom a medom je pre Vátu veľmi upokojujúci.

  • Strukoviny - obmedzene, pretože sú suché a zvieravé. Najvhodnejšia je fazuľa Mungo.

  • Orechy a semená - sú vhodné. Najlepšie mandle bez šupky.

  • Oleje - prospievajú všetky, najviac sézamový a ghee.

  • Sladidlá sú vhodné, okrem bieleho cukru, najlepší je med.

  • Korenie - v malých dávkach prospieva. Hlavne zahrievajúce ako je zázvor, klinček, muškátový orech, cesnak. Najlepšie korenie pre Vátu je Asafoetida (živica).


Liečba pomocou šiestich chutí


Vátu v ajurvéde harmonizujeme sladkou, kyslou a slanou chuťou. Naopak pálivá, horká a zvieravá chuť Vátu zvyšujú.


Sladká chuť

  • Sladká chuť je základom Váta - upokojujúcej stravy. Je to prevládajúca chuť vo väčšine základných jedál a je tiež primárnym zdrojom výživy.

  • Zdôraznenie sladkej chuti nevyžaduje, aby sme jedli veľké množstvo rafinovaného cukru alebo sladkostí. Prirodzené sacharidy tvoria základ obilnín, mlieka či ovocia.

  • Prirodzene sladké jedlá bývajú uzemňujúce, vyživujúce, budujúce silu a uspokojujúce.


Kyslá chuť

  • Zaraďte do jesenného jedálnička citrónovú alebo limetkovú šťavu, kimchi alebo kyslú kapustu.

  • Kyslá chuť nemá byť v jedle hlavnou chuťou, namiesto toho má dopĺňať a oživovať ďalšie chute.

  • Kyslá chuť prebúdza myseľ a zmysly, zlepšuje trávenie, podporuje energiu, zvlhčuje ostatné jedlá a pomáha odstraňovať prebytočné nadúvanie.


Slaná chuť

  • Slaná chuť je chuť, ktorá prevláda v našej bežnej strave. Napriek tomu sa v ajurvéde odporúča viac soliť len pri zvýšenej Váte. Zdravý človek by mal konzumovať jedlo obsahujúce všetkých 6 chutí.

  • Ajurvéda odporúča uprednostniť ružovú alebo čiernu himalájsku soľ.

  • Soľ v správnom množstve stimuluje chuť do jedla a trávenie, pomáha udržiavať vlhkosť, podporuje správne vylučovanie a zlepšuje chuť mnohých jedál.


Pálivá chuť

  • Pálivá chuť sa nachádza v chilli papričkách, reďkovkách, repe, surovej cibuľke a v mnohých najmä zahrievajúcich koreninách.

  • Štipľavá chuť je horká, suchá a ľahká. Príliš veľa pálivej chuti vysušuje telo a preto môže narušiť Vátu.


Horká chuť

  • Horká chuť prevláda v surovej zelenine, napríklad v šalátoch, preto by sme sa mali surových šalátom na jeseň úplne vyhnúť.

  • Horká chuť je chladivá, drsná, vysušujúca, ľahká a vo všeobecnosti narúša Vátu.


Zvieravá chuť

  • Strukoviny majú prirodzene zvieravú chuť. Preto sa na jeseň odporúča vyhýbať strukovinám a uprednostniť Mungo.

  • Zvieravú chuť obsahuje aj ovocie, zelenina, zrná a pečivo - jablká, brusnice, granátové jablko, artičoky, brokolica, karfiol, šalát, raž, krekry.

  • Zvieravá chuť je suchá, studená, ťažká a drsná, čo spôsobuje, že je pochopiteľne nepriaznivá pre Vátu.

Ďalšie tipy od Školy ajurvédy


Spôsob akým jeme, je pre Vátu kľúčový


Pokiaľ ide o upokojenie Vaty, spôsob, akým jeme, môže byť rovnako dôležitý ako to, čo jeme. Vata je upokojená, keď sa rozhodneme jesť v pokojnom prostredí - v takom, kde môžeme plne venovať pozornosť tomu, ako sme vyživovaní. Rutina sama o sebe vyvažuje aj Vátu. Každé jedlo by malo byť dobre uvarené, podávané teplé a štedro zdobené ghí a tráviacim korením.


Pôst nechajte radšej na jar


Pri zvýšenej Váte je najlepšie vyhnúť sa pôstu. Ak máte pocit, že potrebujete urobiť nejaký detox tela, monodiéta z Khičrí je oveľa menej provokatívna pre Vátu ako detox na ovocných šťavách, a je určite lepšia ako úplný pôst. Khičrí dodá telu primeranú výživu, je veľmi ľahko stráviteľné, vyživuje všetky tkanivá tela, je vynikajúce na odbúravanie tuku a pomáha pri detoxikácii a čistení. Khičrí je ochutená zmes ryže a Mungo fazuliek a je základom ajurvédskeho spôsobu života. Ryža Basmati a fazuľa Mungo spoločne vytvárajú vyvážené jedlo. Vynikajúca proteínová kombinácia, ktorá je tridóšická.


Veľa oddychu a jemné cvičenia


Pri zvýšenej Váte sa neodporúča chodiť na dlhé túry ani vykonávať akékoľvek vyčerpávajúce aktivity. Dôležité je zaradiť do života veľa oddychu, určitú rutinu a vykonávať len ľahké cvičenie, ako je napríklad jóga, ktorá výborne harmonizuje všetky tri dóše.


Najsilnejší liek je olejová automasáž


Olejová automasáž je jednou z najobľúbenejších techník našich študentov. Naolejovanie tela teplým sezamovým olejom a následná teplá sprcha vie upokojiť telo, vypnúť prúd všetkých myšlienok a navodiť príjemné pocity. Ide o jeden z najúčinnejších spôsobov ako v ajurvéde harmonizujeme pohyblivú došu Váta.


Harmonizácia z prírody


Na upokojenie Váty môžeme popri správnej strave využiť aj silu prírody vo forme esencií alebo výživových doplnkov. Vátu výborne upokojujú esenciálne olejčeky ako sú klinček, škorica, gáfor, santalové drevo, levanduľa. Z ajurvédskej fytoterapie odporúčame bylinky ako sú Ashwagandha, Guduči, Tulsi, Brahmi či Amalaki.


Naučiť sa žiť s rytmami prírody vie zmeniť život v obrovskej miere. Chcete sa naučiť variť podľa ajurvédy? Prečítajte si zaujímavý článok - Rýchlokurz varenia podľa ajurvédy.



Kategórie
Najnovšie články