page contents
 

Pránajáma - zázračný dych

Niekedy je najlepší liek jednoducho dýchať v tichu. Tým, že si vyhradíte čas a miesto venované dychu, otvoríte dvere pokoju a harmónii v každodennom živote. Len pár minút Pránajámy denne môže mať hlboký vplyv na kvalitu života a harmonizáciu všetkých dóš. Prečítajte si zaujímavý článok venovaný zázračnému dychu - Pránajáma.


Čo je Pránajáma?


Pránajáma, jogínske umenie dýchania, pochádza z koreňových slov prána a ayama. Prána znamená „životná sila“ a ayama znamená „expanzia, prejavenie alebo predĺženie“. Pránajáma je teda rozširovanie našej vlastnej prány tak, aby bola v súlade s univerzálnou pránou. Výsledkom je jednota, splynutie vlastného vedomia človeka s univerzálnym vedomím. Práve v tomto spojení si uvedomujeme, že nie sme len obmedzené fyzické telo. Pránajáma je kontrola dychu na fyzickej úrovni a kontrola prány (životnej sily) na jemnej úrovni. Dosahuje sa to vedomým vdychovaním (puraka), výdychom (recaka) a zadržiavaním (kumbhaka) dychu spolu so sústredenou pozornosťou na určitú časť alebo oblasť fyzického alebo jemného tela, ako je srdce alebo šiesta čakra. Ide o kľúčovú prax pre každého, kto sa zaujíma o duchovný rast. Pránájáma je štvrtá časť z ôsmich častí filozofie celej jogy:

  1. jama (etické normy)

  2. nijama (sebadisciplína)

  3. ásana (fyzické polohy)

  4. pránajáma (dýchanie)

  5. pratjáhára (zmyslová transcendencia)

  6. dhárana (sústredenie)

  7. dhjána (meditácia)

  8. samádhi (osvietenie)


Pránajáma a jej výhody

  • Navodzuje relaxáciu. Dýchacie techniky podporujú zdravú produkciu melatonínu, ktorý navodzuje stav pokoja a relaxácie.

  • Zmierňuje stres. Pomáha prepnúť telo zo sympatického nervového systému (boj alebo útek) do parasympatického nervového systému (uvoľnenie), čo vedie k hlbokej úľave od stresu a starostí.

  • Zlepšuje sústredenie. Človek sa vzďaľuje od vonkajších podnetov a rozptýlenia, aby sa sústredil na dych a rozvíjal svoju schopnosť obnoviť koncentráciu a zvládať stresové situácie.

  • Podporuje zdravie dýchacích ciest. Ukázalo sa, že Pránajáma pomáha posilniť dýchací systém zvýšením kapacity pľúc a reguláciou funkcie pľúc.

  • Zvyšuje energiu. Dychová prax dodáva energiu, oživuje a zároveň pomáha znižovať pocity únavy.

  • Vyrovnáva všetky 3 dóše - Vátu, Pittu aj Kaphu. Klasické ajurvédske texty sa nevenujú priamo Pranajáme, ale téme prány a jej funkciám v zdraví aj chorobe. Moderní ajurvédski lekári pristupujú k technikám jogínskej Pránájámy z hľadiska udržiavania zdravia a zvládania chorôb, a nie až tak z duchovného hľadiska.


Ako sa pripraviť na Pránajámu doma?

  1. Najlepšie je vyhradiť si miestnosť, priestor alebo kútik venovaný meditačnej praxi. Pomáha to povzbudiť prax a dať jej skutočné, hmatateľné miesto v živote. Ak to priestor nedovoľuje, tak aj špeciálna prikrývka alebo vankúš, ktoré rozložíte, môžu vytvoriť príjemnú atmosféru. Ak chcete, môžete zapáliť sviečku, aby ste sa ešte viac naladili.

  2. Pri Pránajáme sa odporúča sedieť so skríženými nohami na podlahe s rovnou chrbticou. Môžete použiť stenu ako oporu, sedieť na meditačnom vankúši alebo dokonca sedieť na stoličke, s nohami položenými na podlahe a kolenami pod uhlom 90 stupňov. Ruky môžu jemne spočívať na kolenách, s dlaňami buď vzpriamene (pre otvorenie energie) alebo otočené nadol (pre uzemnenie energie). Oči sú normálne zatvorené. Uistite sa, že ramená, brucho a čelo sú uvoľnené.

  3. Pred samotnou Pranajámou začnite krátkym prirodzeným pozorovaním dychu. Nesnažte sa zmeniť svoje dýchanie, len s láskou pozorujte jeho prirodzený stav. Ak sa počas pozorovania objavia rôzne myšlienky, pozorujte ich s láskou, neposudzujte ich. Potom sa vráťte k pozorovaniu svojho dychu. Je úplne normálne, že myšlienky vznikajú, takže buďte k sebe láskaví a trpezliví.


Pránajáma pre Vátu dóšu


Váta je tvorená prvkom vzduchu a priestoru. Hlavné vlastnosti Váty sa prejavujú ako suchosť, chlad, drsnosť a pohyblivosť. Jedným z najlepších spôsobov, ako vyvážiť a harmonizovať Vátu, je striedavé dýchanie cez obe nosné dierky. Táto forma Pránajámy sa tiež nazýva Nadi Shodhana - zahŕňa rytmický, uzemňujúci a upokojujúci nádych a výdych. Nadi Shodhana je vynikajúca na uvoľnenie fyzického stresu alebo stuhnutosti svalov. Funguje v podstate tak, že utíši kolísajúci myseľ, ktorá, rovnako ako vietor alebo vzduch, má tendenciu bezcieľne blúdiť.

  1. Pohodlne sa posaďte na podložku s vystretým chrbtom. Uistite sa, že vám je teplo a zatvorte oči.

  2. Potom zatvorte pravú nosovú dierku jemným tlakom pravého palca.

  3. Jemne sa nadýchnite ľavou nosovou dierkou.

  4. Potom zatvorte ľavú nosnú dierku prstenníkom tej istej ruky.

  5. Zdvihnite palec z pravej nosnej dierky a vydýchnite pravou nosnou dierkou.

  6. Pomaly a jemne sa nadýchnite pravou nosovou dierkou a vydýchnite ľavou nosnou dierkou, pričom pokračujte v pohodlnom a kontrolovanom rytme. Dýchanie by malo byť relaxačné a upokojujúce. Praktizujte to 5 až 10 minút každý deň a budete sa cítiť omladení so zvýšenou dávkou energie.


Pránajáma pre Pitta dóšu


Pitta dóšu tvoria prvok ohňa a vody. Medzi hlavné vlastnosti Pitty patrí teplo, mierna mastnosť, ostrosť, prenikavosť. Pránajáma pre Pitta dóšu, tiež nazývaná Sitali Pranayama, vytvorí chladivý efekt. Sitali môžete cvičiť, ak máte dominantnú Pitta dóšu, najmä počas horúcich letných mesiacov, keď sa cítite podráždení a nahnevaní v dôsledku tepla a nadmerného potenia. Je to tiež dokonalé cvičenie Pránajámy pre tých, ktorí žijú v teplých klimatických podmienkach. Môže pomôcť pri tráviacich problémoch v dôsledku zvýšeného vylučovania kyselín v žalúdku.

  1. Pohodlne sa usaďte so vzpriamenou chrbticou.

  2. Položte si ruky do lona dlaňami nahor a zatvorte oči.

  3. Zhlboka sa osviežte nadýchnite stočením jazyka.

  4. Potom zatvorte pery a jemne sa dotknite špičkou jazyka stropu úst.

  5. Pomaly vydýchnite nosom.

  6. Opakujte to isté s hlbokým nádychom cez stočený jazyk a výdychom nosom.

  7. Vytvorte si upokojujúci a relaxačný rytmus a pokračujte 3 až 5 minút, kým sa nebudete cítiť svieži, duševne aj fyzicky. Po cvičení pocítite zlepšenie duševnej jasnosti.


Pránajáma pre Kapha dóšu


Kapha dóša je zložená z prvkov zeme a vody. Medzi hlavné vlastnosti Kaphy patrí ťažkosť, lepivosť, mastnota a chlad. Pranayama pre Kapha dóšu sa tiež nazýva Bhastrika. Bhastrika stimuluje teplo a vyrovnáva prebytočnú Kaphu. Tiež zvyšuje a reguluje tok Prány cez nádí alebo energetické kanály tela. Bhastrika je vhodná pre tých, ktorí trpia poruchami dýchania (nadmerné vylučovanie hlienu a upchatie nosa, prínosových dutín a pľúc). Dokáže rozjasniť aj otupenú a vystresovanú myseľ. Bhastrika sa považuje za najlepšie dychové cvičenie na jar, keď sa všetci cítime letargickí, malátni a demotivovaní. Bhastrika sa musí cvičiť nalačno.

  1. Pohodlne sa usaďte so vzpriamenou chrbticou. Položte si ruky do lona a zatvorte oči.

  2. Uvoľnite a zjemnite svaly tváre a čeľuste.

  3. Zhlboka sa nadýchnite nosom a zároveň otvorte rebrá.

  4. Potom úplne vydýchnite, dovoľte pľúcam vydýchnuť čo najviac, ale bez toho, aby to spôsobovalo nepohodlie.

  5. Pokračujte v dýchacej technike a klaďte dôraz na prudké nádychy a výdychy. Udržujte svoju chrbticu rovnú, aby ste pomohli uvoľniť prebytočnú Kaphu.

  6. Pokračujte asi 15 až 20 sekúnd a vráťte sa k normálnemu dýchaniu. Po tomto cvičení si všimnete ľahkosť, teplo a stimuláciu mysle a tela.


Po ukončení Pránajámy sa vždy poďakujte, priložte obe ruky k srdcu a poneste si so sebou toto vedomie počas celého dňa. Pránajáma je aj vo svete ajurvédy veľmi silná technika, ktorá pomáha odstraňovať stres a vnášať do života blaženosť. Zaujíma vás duchovná prax? Prečítajte si tiež článok: Mantra - aký význam majú slová so silnou vibráciou alebo nahliadnite do ponuky vzdelávania v našej Škole ajurvédy - viac info nájdete tu.



Kategórie
Najnovšie články
Darčeková poukážka Ajurvéda a základy
DARČEKOVÁ POUKÁŽKA NA ONLINE KURZ Š
​Štúdium ajurvédy
shutterstock_621585167-small.jpg
Nájdete nás na:
  • Facebook Basic Square
  • YouTube Social  Icon
  • Instagram Social Icon

Odoberajte novinky zo sveta ajurvédy: