page contents
 

Káva a ajurvéda

Káva je partner, s ktorým často zdieľame svoje rána a priateľ, s ktorým trávime voľný čas. Ale ako pri všetkých veciach, ktoré konzumujeme, sú chvíle, kedy pôsobia liek a chvíle, kedy pôsobia skôr ako jed. Kedy je podľa ajurvédy v poriadku dopriať si šálku kávy a kedy je čas, aby ste si dali prestávku? Prečítajte si celý článok.


Je káva len biznis?


Kávu podľa štatistík pije okolo 70% dospelej populácie Európy a je kótovaná na komoditnej burze ako jedna zo strategických potravín. Ak si vygooglite napríklad ASIC – Association for science and information on coffee a pozriete si témy medzinárodných konferencií o výskume kávy, zistíte, že vedci nárast pozitívnych tvrdení o pití kávy zdôvodňujú tým, že terajšie výskumy sa zameriavajú na pozitívne účinky, kým tie predošlé na negatívne účinky pitia kávy na ľudský organizmus.


Prednášky Školy ajurvédy obvykle začíname konštatovaním, že v našom dualitnom svete v akejkoľvek jeho oblasti existujú vedľa seba vždy dva koncepty – ľudský a božský. Ľudské koncepty sa vyznačujú nedokonalosťou a potrebou neustálych korekcií a tie božské sú dokonalé, trvalo udržateľné a nepotrebujú sa meniť. Zvlášť výrazne to vidno v oblasti zdravia a výživy. A koncept škodlivost i neškodlivosti kávy to nádherne demonštruje.


Pozitívne účinky kávy


Hádam najsilnejší z tromfov pre pitie kávy ako lieku sú niektoré výsledky štúdie European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC). Tieto štúdie tvrdia, že bol robený výskum na vzorke pol milióna ľudí z desiatich krajín v dĺžke 16 rokov. V ňom sa uvádza, že skupina ľudí, ktorá denne pila najvyššie množstvá kávy, mala výrazne nižšie riziko úmrtia na zažívacie, obehové a mozgové choroby oproti tej, ktorej členovia kávu nepili vôbec. Tiež tvrdí, že u týchto ľudí bola zistená silnejšia imunita a nižší zlý cholesterol oproti ľuďom, ktorí kávu nepili. Ak mladé ženy a ženy v strednom veku pili jednu šálku kávy denne, tak ich riziko cukrovky sa znížilo o 13%. (Existujú však štúdie, ktoré dokazujú opak). Tiež bol robený výskum na mužoch a ženách vo veku 45 – 70 rokov, u ktorých bolo zistené zníženia výskytu diabetu o 67%, ak pili 12 !!! šálok kávy denne. U mužov, ktorí pili 6 a viac šálok kávy denne bola znížená pravdepodobnosť rakoviny prostaty signifikantným spôsobom. 1 až 4 šálky kávy denne vraj znižujú riziko Parkinsonovej choroby o 47%.


Vs. negatívne účinky kávy


Na druhej strane existuje veľa štúdií negatívneho vplyvu kávy na ľudský organizmus a ich závery poukazujú hlavne na negatívny účinok na nervový systém. Týka sa to hlavne hormónu (DHEA čo je dehydroepiandrosterón) zodpovedného za opravu poškodených buniek a tkanív, kognitívne funkcie a ochranu pred stresom. Z neho sa v tele vyrábajú ďalšie dôležité hormóny. Preukázaný je aj vplyv kávy na dopamín, ktorý robí veľa pozitívneho a príjemného, ale mozog si nárokuje na ďalší a ďalší doping dopamínom, čo núti človeka piť kávu znova a znova a zvyšovať dávky. Je potvrdené, že pitie kávy prekysľuje organizmus, zvyšuje zápalové procesy v tele a podporuje vznik niektorých typov infarktu. Kofeín podľa niektorých štúdií spôsobuje nespavosť a únavu. Pitie kávy zvyšuje krvný tlak, odčerpáva telu potrebné minerály a spája sa so srdcovou arytmiou. Zvyšuje riziko obličkových kameňov a hlavne u žien spôsobuje rednutie kostí. Spája sa so žalúdočným refluxom a pálením záhy.


Ak sú akékoľvek informácie vytrhnuté z celkového konceptu, tak často pôsobia veľmi pozitívne alebo veľmi negatívne. Podľa ajurvédy sa prijímanie externých stimulantov na dodanie energie organizmu podobá bitiu koňa, ktorý už nevládze. Síce ešte nejakú cestu prejde, ale potom odpadne a viac nevstane. Podobná situácia sa deje v našom tele pri pití kávy, keď nadmernou tvorbou hormónov potrebných na zvýšenie výkonu vyčerpávame nadobličky a žijeme potom „na dlh“. To sa dá „beztrestne“ vydržať len nejaký ohraničený čas.


Káva podľa ajurvédy


Aktivácia dopamínu pitím kávy vytvára návyk. V ajurvéde sa hovorí, že droga volá do tela ďalšiu drogu. Napríklad príjem veľkého množstva rafinovaného cukru vyvolá túžbu po horkej chuti kávy a tá si postupne vyžiada cigaretku a k tomu sa hodí brandy… Podobne jedenie mäsa vyvoláva potrebu alkoholu, aby sa dobre strávilo … Naviac kofeín v káve funguje nárazovo – prudký nárast a prudký pokles, a to sa u kávičkárov odráža nielen na energetickej krivke, ale aj na kolísaní nálady a emócií. Vzniká emočný tobogán.


Podľa ajurvédy vplýva káva na myseľ človeka kvalitou Rajas – čo je kvalita nepokoja, vytvárania ďalších a ďalších túžob. Rajas je nútený pohyb bez ohľadu na výsledok alebo hlbší zmysel, ktorý v nadbytku vytvára utrpenie. Podporuje hnev, kritiku, posudzovanie … To je pravým opakom toho, aká má myseľ byť. Len pokojná myseľ v kvalite dobra (Sattva) vie vyprodukovať dobré a trvalo udržateľné myšlienky a spásne riešenia problémov. O to sa práve snaží meditácia. K tej sa utiekajú vyhorení menežéri a podnetmi prestimulovaní ľudia dnešnej doby. Pretože príliš veľa nepokoja, príliš veľa podnetov a príliš veľa stimulácie, napríklad aj kofeínom, vedie k vyhoreniu človeka. Okrem toho káva podľa ajurvédy veľmi dehydruje organizmus a škodí zažívaciemu traktu. Viac o kvalite mysle si môžete prečítať v zaujímavom článku - Tri kvality mysle - Sattva, Radžas a Tamas.


Pre koho je káva vhodná?

Pitie kávy podľa ajurvédy môže dosiahnuť liečebný význam, ak rozumieme ako funguje a ak ju budeme v prípade potreby ako liek používať. Nie ako jedlo resp. každodenný nápoj, ale ako liek. Pričom využijeme jej horkú vlastnosť pre liečbu ľudí s problémami Kapha. Podrobne sa o vlastnostiach potravín a ich vplyve na naše zdravie učíme v rôznych vzdelávaniach Školy ajurvédy. Pre ľudí Váta konštitúcie káva škodí tým, že ešte viac rozkolíše ich premenlivosť a nestabilitu na fyzickej, energetickej a emocionálnej úrovni. Ľudom Pitta konštitúcie káva škodí jej zahrievajúcim účinkom, aciditou a prílišnou stimuláciou, ktorú Pitta typ obvykle nepotrebuje. Najvhodnejšia je káva pre ľudí Kapha ako stimulant, ktorý takíto ľudia často potrebujú.


Náhrada kávy podľa ajurvédy


Podľa ajurvédy sa tiež káva nemá piť na lačný žalúdok a nemá sa užívať dlhodobo z dôvodu možnosti vzniku chronických chorôb v spojitosti s poškodením žalúdočnej steny a záťažou nervového systému. Možno ste nevedeli, že toxicitu kávy znižuje kardamón. Kardamón poznáme z iného teplého nápoja: je hlavnou zložkou v zmesiach chai. Toto korenie dodá káve príjemnú chuť, no to nie je všetko. Kardamóm hamonizuje Vátu. To umožňuje väčší uzemňujúci účinok a neguje úzkostné pocity, ktoré inak káva prináša. Má tiež chladiacu energiu, ktorá pomáha upokojiť tendenciu kávy zvyšovať Pittu v tele.


Aj keď vysoký obsah antioxidantov v káve nemožno prehliadnuť, hlavnou otázkou je, či všetky jej liečebné efekty pre organizmus nevieme dosiahnuť inými bylinami, ktoré pri dlhodobom používaní nepoškodzujú organizmus tak veľmi, ako káva. Aj na to má ajurvéda odpoveď. Najlepšie je prejsť na bylinnú alternatívu. Bylinná káva neobsahuje skutočnú kávu – je zložená z horkých bylín, ako je napríklad koreň čakanky. Hoci môžete nájsť verzie s bylinkami, ktoré pomáhajú zvýšiť energiu, bylinné kávy sú zvyčajne o tom, aby vám priniesli chuť kávy nekyslým spôsobom. Ide o skvelé možnosti pre Pitta a Kapha dóšu, ale horkosť bylinnej kávy je nepriaznivá pre Vátu. Pri Váta konštitúcii alebo Váta nerovnováhe odporúčame piť bylinnú kávu vždy s cukrom a mliekom, aby sa zmiernila jej horká chuť.


Dobré je taktiež zahrnúť do stravy adaptogény. Keď sme v strese, zvykneme siahnuť po káve, pretože sa cítime vyčerpaní a hľadáme vonkajší zdroj energie. V tejto situácii sú adaptogénne byliny, ktoré pomáhajú telu adaptovať sa na stres, najlepšou alternatívou kávy – najmä ak hľadáte niečo, čo vám pomôže s únavou. Ashwagandha a Shatavari sú ajurvédske príklady adaptogénov, ktoré môžu výrazne podporiť prirodzené energetické rezervy tela. Pred užívaním sa poraďte s ajurvédskym terapeutom, aby ste zistili, aké bylinky sú pre vás najvhodnejšie.


Káva ako liek v správnom množstve, čase a pre správnu konštitúciu sa môže použiť napríklad po výdatnom obede na podporu trávenia, povzbudenie práce žlčníka alebo rozhýbanie peristaltiky… Ale na všetko toto má ajurvéda množstvo iných menej diskutabilných riešení, ktoré sme spomenuli v našom článku alebo učíme v našej Školy ajurvédy.



Kategórie
Najnovšie články