page contents
 

Kičrí - ajurvédske detoxikačné jedlo

Kičrí alebo kitchari, tradičné ajurvédske jedlo, je výživná kaša vyrobená z Mungo fazule, ryže, zeleniny a liečivých korenín. Ide o veľmi chutné jedlo s textúrou rizota a chuťou kari. Kičrí sa používa po stáročia v ajurvéde na podporu budovania tráviaceho ohňa a čistenie tela od toxínov. Prečítajte si viac o jednom z najliečivejších jedál celej ajurvédy.


Ajurvédske kičrí - „jedlo pre dobrý pocit“


Kičí znamená „zmes“ a ide o zmes ryže Basmati a fazule Mungo uvarenej spolu s korením. Ryža Basmati je jednoduchá a ľahko stráviteľná. Fazuľa Mungo dodáva teplú orieškovú príchuť. Kičrí tak vytvára výživný vegetariánsky zdroj bielkovín s textúrou rizota a chuťou kari. Kičrí sa používa po stáročia v ajurvéde na podporu budovania tráviaceho ohňa a čistenie tela od toxínov - Ámy. V ajurvéde sa na pojem „trávenie“ vzťahuje na všetko, čo prijímame - jedlo, myšlienky, emócie. Tráviaca sila je založená na schopnosti rozkladať a asimilovať všetky potraviny, myšlienky, emócie či zážitky. Aj západná medicína súhlasí s prepojením čreva a mozgu. Odhaduje sa, že až 90 % serotonínu (chemická látka pre šťastný mozog) sa skutočne produkuje v gastrointestinálnom trakte.


Kičrí je čistiace a výživné jedlo, ktoré sa predpisuje terapeuticky počas detoxikácie, počas jari alebo počas choroby. Kičrí dáva tráviacemu systému potrebnú prestávku od spracovávania rôznych druhov potravín. Umožňuje tráviacemu systému odpočívať a je tiež výživné a ľahko sa vstrebáva do tkanív. Fazuľka Mungo má vysoký obsah bielkovín a sacharidov, ponúka sýtosť a energiu. Proteín je dôležitý pre udržanie stabilnej hladiny cukru v krvi, a teda aj nálady. Ryža Basmati je ľahko stráviteľná a korenie zapáli Agni, čiže tráviaci oheň. Ghee premastí telo a ďalej pomáha pri trávení. Na spestrenie a zvýšenie obsahu vitamínov a minerálov v pokrme môžeme do receptu pridať sezónnu zeleninu.


“Kičrí je veľmi chutné tradičné ajurvédske jedlo. Ryža Basmati a fazuľka Mungo sú sattvické potraviny a prinášajú do mysle čistotu. Sú tridóšické, čo znamená že harmonizujú všetky dóše. Majú sladkú rasu = chuť, ochladzujúcu vírju = energiu a sladký vipák = po-tráviaci účinok. Keď sa spoja, vytvoria tak kompletne vyvážené jedlo, ktoré je základným jedlom celej ajurvédy.”


5 dôvodov, prečo si zamilujete kičrí aj vy

  1. Kičrí je dokonalý výživný a liečivý pokrm na odstránenie toxínov a omladenie buniek.

  2. Jednoduché a veľmi chutné kičrí je ideálne jesť počas očisty, najmä v jarnom období.

  3. Kičrí harmonizuje všetky tri dóše a môže byť dochutené spôsobmi, ktoré oslovia vaše chuťové poháriky a osobné potreby.

  4. Kičrí lieči črevá – jedným z hlavných učení ajurvédy je, že zdravý tráviaci systém je základom zdravej mysle a tela. Kičrí čistí črevá od toxínov a vyživuje celé telo a všetky tkanivá.

  5. Kičrí je neuveriteľne výživné aj pre myseľ a celkovú pohodu človeka.


Tradičná príprava kičrí

  • Mungo namočíme cez noc do čistej vody. Do vody pridáme štipku Asafoetidy. Asafoetida pomôže Mungo, aby bola ľahšie stráviteľnejšia. Ak nemáte Asafoetidu, použite trochu jablčného octa. Na druhý deň Mungo prepláchneme.

  • Zmiešame Basmati ryžu a polenú fazuľu Mungo (Mungo dál) v rovnakom pomere. Obvykle miešame ryžu a Mungo v pomere 2:1, na detox je vhodnejšie 1:1.

  • Na dno panvice pridáme jednu lyžicu ghee a necháme rozpáliť.

  • Potom pridáme korenie - 5 toboliek kardamonu, 2 lyžičky feniklu, koriandru, rascovca rímskeho, adžvajenu, horčičného semienka. Pridáme ešte 5 klinčekov, kúsok škorice a 1 lyžičku čerstvého nastrúhaného zázvoru. Korenie môžeme už na začiatku podrviť v mažiari.

  • Korenie jemne opražíme a dávame pozor, aby sa nespálilo. Pridáme Mungo a ryžu. Kičrí môžeme obohatiť aj nakrájanou sezónnou zeleninou. Zalejeme vodou tak, aby bol nad hmotou 1 cm vody.

  • Varíme na miernom ohni približne 40 minút, alebo kým fazuľa a ryža nezmäknú. Kičrí má mať konzistenciu podobnú kaši. Ak všetka voda vsiakne, tak pridáme ešte trochu vody.

  • Na koniec posypeme čerstvým koriandrom, petržlenom, bazalkou alebo korením podľa vlastného výberu.


Odporúčania pre Kapha dóšu

  • Použite polovičné množstvo ghee alebo oleja.

  • Namiesto ryže môžete použiť aj quinou, proso alebo amarant.

  • Počas varenia pridajte štipku kajenského korenia.

  • Najlepšia zelenina pre dóšu Kapha je listová zelenina, ružičkový kel, karfiol, špargľa a zeler.


Odporúčania pre Pitta dóšu

  • Použite polovičné množstvo horčičných semienok. Prípadne horčičné semienka úplne vynechajte.

  • Ghee môžete nahradiť aj kokosovým olejom.

  • Najlepšia zelenina na Pittu je listová zelenina, brokolica, kukurica, hrášok, zelené fazuľky, karfiol, špargľa, cuketa a tekvica.



Odporúčania pre Váta dóšu

  • Použite dvojnásobné množstvo ghee alebo oleja.

  • Použite dvojnásobné množstvo ryže.

  • Najlepšia zelenina pre Vátu je mrkva, cvikla, zemiaky, cuketa, hrášok a sladké zemiaky.


Kičrí je výborné jedlo najmä v jarnom období, kedy sa cítime malátni a potrebujeme dodať stratenú energiu. Ďalšie nápady, ako podporiť jarný detox u vás doma, nájdete na našom blogu. Prečítajte si napríklad zaujímavý článok o ajurvédskom detoxe Panchakarme alebo článok o liečbe stravou v jarnom období. Poznatky z ajurvédy môžete prehĺbiť v rôznych moduloch vzdelávania od Školy ajurvédy. Všetky info o vzdelávaní nájdete tu.



Kategórie
Najnovšie články
Darčeková poukážka Ajurvéda a základy
DARČEKOVÁ POUKÁŽKA NA ONLINE KURZ Š
​Štúdium ajurvédy
shutterstock_621585167-small.jpg
Nájdete nás na:
  • Facebook Basic Square
  • YouTube Social  Icon
  • Instagram Social Icon

Odoberajte novinky zo sveta ajurvédy: